Ben jij als zzp-er altijd bereikbaar, of durf je ook niet bereikbaar te zijn?
Ben jij een zzp-er? Misschien ben je er dan van bewust, of niet, maar er lijkt een soort ongeschreven wet te zijn voor ondernemers: Je moet altijd bereikbaar zijn!
Houd jij je aan deze regel, of durf je ook wel eens niet bereikbaar te zijn?
In dit blog kun je lezen waarom bereikbaarheid voor een zzp-er als zo belangrijk gezien wordt. Ook bespreken we de verschillende mogelijkheden om te zorgen voor bereikbaarheid en wat de voordelen zijn van niet bereikbaar zijn.
Waarom bereikbaarheid belangrijk is voor een zzp-er
Wat is het belangrijkst voor iedere zzp-er? Klanten en opdrachten! Om te zorgen dat je voldoende opdrachten binnenhaalt om rendabel te zijn, moeten de klanten jou wel kunnen vinden en bereiken. Een klant wil jou bovendien goed kunnen vinden, dat betekent tegenwoordig niet meer in een telefoonboek, maar vooral online. Een website is daarom voor iedere zzp-er zo goed als onmisbaar.
Op de websites van een zzp-er staan dan ook vaak verschillende manieren vermeld waarop hij of zij bereikbaar is.
Er wordt echter algemeen aangenomen dat je telefonisch bereikbaar moet zijn. Dat is de reden waarom vrijwel iedere zzp-er zijn of haar telefoon de gehele dag bij zich draagt. Sommige mensen gaan er zelfs mee naar bed, met het excuus dat je als zzp-er nu eenmaal altijd bereikbaar moet zijn.
Maar hoe waar is deze ‘waarheid’ echt? Hoe vaak word je werkelijk gebeld buiten je werkuren of als je in bed ligt? Als het zo is dat je zelfs dan gebeld wordt, zou je dat dan niet liever anders willen zien? Denk je dat je echt een opdracht misloopt als je eens je telefoon niet opneemt?
Hoe je andere vormen van bereikbaarheid kunt toepassen
Voor veel ondernemers is de smartphone het belangrijkste technologiemiddel om te communiceren. Je gebruikt het om te bellen met klanten en om mails te ontvangen en te beantwoorden. Constant bereikbaar zijn heeft echter ook zijn nadelen; je komt bijvoorbeeld op sommige dagen niet meer aan je echte werk toe.
Behalve bellen bestaan er natuurlijk nog andere manieren van communiceren, zoals mailen of een contactformulier invullen. Je zou als zzp-er bijvoorbeeld op je website kunnen vermelden dat je binnen 24 uur reageert op mail of een vraag.
Manier van bereikbaar zijn
Dit is nog steeds een manier van bereikbaar zijn, ook al wordt dit door een zzp-er vaak niet zo gezien. Als je deze mogelijkheid biedt en je doet aan follow-up, dus je belt de klant of je mailt terug, dan is de kans klein dat de klant naar een andere aanbieder gaat.
Hij of zij heeft namelijk al de moeite genomen om het formulier in te vullen of jou te mailen. Daarnaast heeft niet bereikbaar zijn enkele duidelijke voordelen.
De voordelen van niet bereikbaar zijn
Heb jij wel eens zin om gewoon niet bereikbaar te zijn? Zet die telefoon dan eens lekker uit, gewoon doen! Zorg er wel voor dat op je website duidelijk vermeld staat hoe een klant je kan bereiken of hoe lang het duurt voordat je terugbelt. Niet bereikbaar zijn heeft namelijk veel voordelen voor de zzp-er. Deze voordelen liggen op het professionele vlak, maar ook op het persoonlijke.
Productiever werken
Ten eerste zorgt onbereikbaarheid ervoor dat je niet gestoord wordt. Je kan daardoor je productiviteit duidelijk verbeteren. Je hebt weer eens tijd voor je echte werk, bovendien verspeel je geen tijd op je mobiel, omdat je onnodig allerlei apps aan het afgaan bent.
Onbereikbaarheid zorgt voor tijd en rust. Hierdoor kun je het werk eerder afronden en komen er misschien wel nieuwe ideeën bij je op of kun je problemen eerder oplossen.
Meer vrijheid in privé tijd
Naast de voordelen op het professionele vlak, heeft onbereikbaar zijn ook voordelen voor de zzp-er op het persoonlijk vlak. Hoe fijn zou het zijn als je geen mails of telefoontjes meer zou krijgen als je thuis bent? Dat zou toch veel meer rust geven?
Goed tot rust komen is heel belangrijk, ook voor de zzp-er. Om tot rust te komen heb je vrije tijd nodig, vrij van klanten en opdrachten.
Zzp-er, durf niet bereikbaar te zijn!
Heeft dit blog je doen nadenken over je bereikbaarheid als zzp-er? Durf jij het aan om niet bereikbaar te zijn? Bereikbaar zijn betekent niet dat we altijd onmiddellijk een klant of opdrachtgever te woord moeten kunnen staan.
Als je een duidelijk beleid voert op gebied van bereikbaarheid, dan is dit duidelijk voor een klant. Deze zal daar dan ook begrip voor opbrengen. Jij biedt ze namelijk de gebruikelijke waarde van jouw product, ze zullen daarom altijd terugkomen.